Det är skrämmande....:(

Ja, jag kan inte sluta att klura på detta inlägg som journalisten skrev om barns dåliga ridning......
 
Det är ju inte klokt att vuxna människor uttrycker sig på detta vis!  Man kan ju undra om dom har egna barn (men det såg jag ju på FB att hon hade) - sätt in ditt egna barn i den sitsen.......ungen kan ha tränat aldrig så mycket och det blir fel i alla fall!
 
Självklart kan inte alla var superduktiga - alla lär sig olika fort! 
Självklart är väl oxå att föräldrar och tränare ska ta ansvaret för vad ryttaren klarar av och inte, men även om ryttaren är duktig på träning, kan det bli problem på tävling då man även måste träna på att tävla!
 
Jag är ju en "outbildad" tränare som förmodligen inte borde få finnas, men nu gör jag det :) och jag kan med stolthet säga att jag gör det bra! 
Equus Cabella - med fokus på sits & balans :)
Jag har många välridande duktiga elever som både sitter vackert i sadeln och rider med god inverkan. Det är såklart inte bara min förtjänst att dom blir bra - men jag är viktig del i systemet.
Det som gör dom duktiga är en bra ponny/häst, kloka föräldrar med gott omdöme, träningsvilja hos eleven, hästkunskap och mycket tålamod.
 
Ebba 11 år & Tuffa Victor :)
 
Mina elever får varje vecka träna på sits, rytm & balans, lydnad, noggrannhet och att lyssna på hästen.  Mycket ridning - både markarbete & hoppning - utan stigbyglar för att få bättre balans och säkerhetstänket är jag väldigt noga med:)
När vi pratar tävling och omhoppning säger jag ständigt att det är den som balanserat kan rida kortaste vägen som i längden vinner - inte den som gasar på som en tok!  Förespråkar ständigt att resultatet inte är det viktigaste, utan att hitta en jämn och stadig rytm för en säker ridning. Vill man bli riktigt duktig kan man inte flöjta runt som en tok i jakten på en tygbit. Jag gör alltså vad jag kan för att lära dom att rida för livet - inte för stunden!  Men - när tävlingen kommer är det inte alltid så att dom gör som jag säger......tävlingsnerver och tävlingsdjävulen kan ta överhanden och då jobbar vi även med det - även detta en mognadsfråga!  Här är det viktigt att ha dom kloka föräldrarna med sig!
 
För att jobba med barn & ungdomar till häst räcker det inte med att tycka om hästar!  Man måste gilla alla ungarna med alla deras goda och även de sämre sidorna :)  Som tränare ska jag oxå vara psykolog och dessutom kunna hantera alla sorters föräldrar :)
 
Efter sådana här insändare/krönikor ska jag nu skrapa ihop resterna av ungdomarna som fick ännu sämre självförtroende och som snart inte vågar tävla för att det kan ju gå dåligt och då kan alla vuxna trycka ner dom ännu längre ner i skorna!  Nu hade jag förvisso inga elever i Helsingborg, men väl i Ljungby, och jag antar att detta berör alla så klart...........Nu raljerar jag så klart, men de tränarna som hade elever som red medelsvår i Helsingborg har några tunga veckor framför sig att peppa dessa ungdomar igen!!!
 
Beklämmande att det finns vuxna människor som tyckte skriverierna var bra........det kan väl aldrig vara ok att såga barn och ungdomar och säga att dom är dåliga!? Dålig är dessutom de sämsta ord man kan använda - orutinerad eller mindre bra hade låtit bättre!!!
 
KRAMAR tiller alla Sveriges duktiga ponny/juniorryttare - ni är grymma - kom alltid ihåg det! 
 
Ni befinner er på olika trappsteg i utbildningstrappan och det är ok - fortsätt att träna och våga fortsätta att tävla - det är ok att "göra fel"!!!!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja vad ska man säga... Du är grym på att busta (stavning?) ungar! Jag kommer ihåg när vi var på tävling i Nybro och våran b-ponny Minka fick fulkomligt spelet och bockade som en galning på framridningen och dottern blev rädd och grät! Då kom du fram och pushade henne att våga! Det gick jättebra! De fick 4 fel och blev inte placerade men dottern växte för att hon vågade! Dessutom red hon fint :-) Senare hade hon koma-galopp (särskrivning för att man verkligen ska förstå att det var kooooomagalopp) för det tyckte hennes dåvarande tränare att man skulle ha medan man räknade galoppstegen... Men det är en annan historia. Goast Bella du har nog hjälpt många ungar att tro på sig och sin ponny även om de för dagen inte var något sm-ämne :-) Hur många är det? Man får ju inte glömma att (vad jag tror, kan vara fler) 85% har inte målet satt till OS eller SM inte heller till Msv - de älskar bara sin ponny och vill utvecklas från där de är och något steg över. Alla har heller inte råd med nationella tävlingar eller ponnyer som platsar där. Typ nästan ingen :-) Kan vi inte bara låta våra ungdomar få sin balsam för själen hos hästarna utan alla dessa stora krav! Kram Bella för att du vill stärka ungarna och inte förvänta dig att de "ska leverera"! Leverera gör en vuxen på jobbet!!!

Svar: <3
Ann "Bella" Rodhelind

2014-04-16 @ 22:42:34
Postat av: Malin LV

Tack Bella!!
Tyvärr är ju mitt barn ett av dom som tydligen rider så fruktansvärt illa, så att hennes ponnyer mår dåligt av det. Hon tog visserligen brons på ute sm i stilhoppning men nu några månader senare rider hon C och dponny tydliligen så mkt sämre. Kan bara säga att vi tränar och tränar precis som du skriver och är väldigt stolta över hennes fram steg. Varför måste vissa vuxna förstöra så mkt?? Nä beröm det som de gjorde bra istället! Alla rundor kan inte vara 100% jämt men låt bli att se ner på vår framtid! Vi filmar och analyserar alltid efteråt även med vår tränare.

Svar: Hela samhället har blivit kallt och om man läser Ridsportens Ledstjärnor står det klart och tydligt hur vi ska vara mot varandra.....somliga har ingen empati och andra kan inte läsa.....eller har ingen läsförståelse,,,,kram på er!
Ann "Bella" Rodhelind

2014-04-17 @ 08:38:42
Postat av: Susse

Alla barn och unga skulle behöva en Bella i sitt liv - har man väl haft det så sitter självkänslan hela livet!
Keep up the good work - jag skickar mina ungar till dig (när dom ploppat fram om typ 10 år eller nått hahaha)
Massa kramar från en gammal stallfjortis ;)

Svar: Gulle-Susse <3 och alla vuxna och barn skulle behöva få ha en egen Susse <3
Ann "Bella" Rodhelind

2014-04-18 @ 11:05:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0