Ibland undrar jag...:)

Det är ju så att ibland undrar jag faktiskt själv, hur jag orkar bry mig om alla regler och människor och hästar och åsikter - det tar ju oerhörd energi..........och det finns ju miljoner regler, människor, hästar och åsikter :)))))
 
När jag hetsar upp mig för att ponnyfolket alltid ska tåla en hel del.........minst sagt......så säger en del att: "Bry dej inte!"    Hur skulle jag kunna låta bli att bry mig när det är ungarna som ska ta smällarna av alla olika påfund?  Jag vill att alla ungar och föräldrar ska få ha lika roligt i ponnysvängen som vi har haft - på olika nivåer!
 
Monni & Claudia Bright och jag & Badger i Eriksmåla 4 juni 1972 :) Min första tävling :)
 
Har klurat i helgen......om det hade varit ett pojklag som spelat fotboll och en fotbollsjournalist/krönikör hade skrivit: "En orgie i dålig fotboll" - då hade hela fotbolls-Sverige rasat och skrikit att ungarna kan för farao inte vara lika fullfjädrade som Zlatan från början!?  Ingen hade ens kommit på idén att skälla på ungarna från början......dom hade förmodligen gett sig på tränaren möjligen - men INGEN hade beskyllt ungarna för att ha varit för dåligt tränade, okordinerade, kassa som avslutare osv!!
 
Inom ridsporten ställer vi däremot helt orimliga krav på de yngre förmågorna, här sväljer man att ungarna helt enkelt måste vara superduktiga från början annars skadar dom sina hästar.....SJÄLVKLART ska vi värna om dom oskyldiga djuren, men till skillnad från många andra sporter har vi TVÅ individer att ta hänsyn till - RYTTAREN & HÄSTEN!  De flesta hästarna är inte gjorda av porslin, de flesta ponnyungarna kan inte påverka/inverka så mycket på sina hästar att dom tar någon större skada och under mina 37 år som domare har jag sett få ryttare i mindre storlek som knäckt sina hästar...........För stora/tunga ryttare kan såklart påverka hästen negativt, men det är snarare ett problem i hästvärlden och inte i ponnysvängen..........
 
I alla år har man fått höra: "Fy farao för ponnytävlingar! Det är bara ett jäkla höjande och sänkande av hinder på banan, det tar mycket längre tid och alla dessa otrevliga, gnälliga ponnyföräldrar!"
 
Ponnyföräldrar är ett härligt släkte som umgås med sina barn mycket mer än vad en "vanlig" förälder gör, dom stöttar, skjutsar och delar sitt barns intresse!  Ett fåtal föräldrar blir "rabiata" och ställer orimliga krav på sin avkomma - dom finns i alla sporter -  men de flesta är sunda och roliga människor som brinner för sporten!
 
Jag har alltid försvarat ponnyer, ungar och ponnyföräldrar och det kommer jag att fortsätta att göra så länge jag lever! Jag önskar av hela mitt hjärta att jag får leva länge och ha knoppen och kroppen i behåll och att jag orkar brinna för SVENSK PONNYSPORT!
 
AMEN :)))))

Kommentarer
Postat av: Lena Erneborn

Tack för alla dina kloka ord - nu har jag fått en ny favoritblogg 😊👍

Svar: Hahaha - roligt att den uppskattas :) Skriver egentligen mest av mig :)
Ann "Bella" Rodhelind

2014-04-20 @ 22:17:44
Postat av: Carro

Tack!! För att det finns såna som du :-)

2014-04-21 @ 12:42:04
Postat av: Birgitta

Kul med någon som inser att barnen ska ha en ärlig chans att lära sig. Har tyvärr hört barn i 9-10 års åldern bli uppläxade av domaren på ett sätt som inte är barnanpassat. Med det inte sagt att man accepterar att barn behandlar sina ponnys illa, men man kan korrigera på ett för åldern lämpligt sätt

Svar: Som domare måste ju även jag säga åt barn och ibland får man tyvärr ryta i ordentligt....när dom sedan kommer för att skriva på sitt gula kort så får man ta det pedagogiska snacket och barnet brukar förstå :) Dessvärre är det oftast föräldrarna som försvarar sitt lilla gryn, trots att barnet behandlat hästen illa......alltför många säger: Mitt barn gjorde inget värre än den eller den....." Tråkigt med föräldrar som försvarar ett tråkigt beteende - men som du säger så måste man förklara på ett sätt anpassat för åldern :D
Ann "Bella" Rodhelind

2014-04-22 @ 19:08:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0