Vad är det för fel???

Har vi alla hamnat i samhället där ALLT ska vara PERFEKT???
 
Länge har jakten på den perfekta kroppen, den perfekta maten, den perfekta makeupen, den perfekta motionen osv pågått, men nu tycker jag att det har gått alldeles för långt med allt!! 
Inte ens på fritiden med vår hobby RIDSPORT får det vara trevligt och avkopplande!  Nu ska vi inom ridsporten jaga efter den perfekta sitsen och den perfekta ritten och alla som inte lyckas med detta bör inte tävla förrän detta är uppnått för dom rider för illa.......nä verkligen inte!!!
 
Blir så ledsen när man läser ett inlägg från journalisten Christel Behrmann som skriver följande i dagens Skånskan:

"I Helsingborg kombinerade man hoppning för ponny och stor häst. Jag var där på söndagen med min tioåring och jag var där i alldeles för god tid. Det innebar att jag kunde ägna en dryg timme åt att titta på den medelsvåra klassen. Det var synnerligen nyttigt att med egna ögon se hur standarden är på ponnyryttarna, särskilt som det (enligt tävlingsledare Tomas Hammar) handlade om SM-kval.

Vad jag såg var en orgie i dålig ridning. Jag blev förfärad över alla dessa barn på heta, importerade ”hoppmaskiner” där väldigt få visade någon som helst riktig ridning. Det handlade mest om att dra i tyglarna, utan skänkelunderstöd, och skärrade ponnyer. Intrycken i Helsingborg spädde ytterligare på min mening att stilbedömning borde bli ett obligatorium för ponnyekipagen. Det behövs grundutbildning av barnen och jag hoppas att hoppningens måldokument ”Hoppsporten Vill” verkligen når ner i ponnyleden."

 

 Ebba 12 år i utmärkt balans över hindret på den fina C-ponnyn Carneval
 

Hur kan man som vuxen totalsåga barn och ungdomar som utövar sin hobby på detta vis??? I de två medelsvåra klasserna i Helsingborg var det ju inte så många starter och dessa ryttare som red under helgen känner sig nog alla utpekade!!

 

Som en vän på Facebook kommenterade detta: Det är som att klanka på ungarna i årskurs fem för att dom inte tillräckligt fort har lärt sig multiplikationstabellen!  Alla är vi barn i början och alla lär sig i olika takt och det måste få vara ok!!!

 

SNÄLLA, SNÄLLA, NU MÅSTE VI VUXNA SLUTA ATT HACKA PÅ DE STACKARS PONNYRYTTARNA!!!!!

 

Ungar idag är tillräckligt självkritiska utan att vi sk vuxna ska gå in och såga allt dom gör på sin väg mot att lära sig!!  Jag träffar dagligen ungdomar i mitt jobb som tränare & domare/överdomare och gemensamt för de flesta är att dom har taskigt självförtroende, sällan är nöjda med sina prestationer, kämpar som galningar för att bli duktigare, jobbar med obalans som ofta kommer sig av att dom växer mycket på kort tid - men kort sagt - DOM VILL ALLTID GÖRA RÄTT, DOM VILL INTE GÖRA SIN VÄN HÄSTEN ILLA MED FLIT!!!


Vem föddes som fullfjädrad ryttare med superbalans, mjuka händer, god följsamhet och med känsla och god inverkan???

 

Ponnyåren är viktiga och en tid för lärande - även av sina misstag!  Sluta hacka på dom som redan ligger - tycker detta börjar likna mobbing!

Fy fasen vad jag blir upprörd - inte bra för mitt blodtryck!!

 




Kommentarer
Postat av: Sanna

Gud vad bra skrivet, håller verkligen med dig i allt du säger!

2014-04-16 @ 16:54:15
Postat av: Linnea

Jag tycker absolut att man ska uppmuntra mer än vad man gör idag! MEN är det inte förälderns ansvar att se till att ryttare och ponny är redo för uppgiften när barnen är så små? Ska man rida SM-kval om man inte kan rida sin ponny i balans utan måste slita i munnen osv? Vi bör inte kasta ut de unga ryttarna på tävlingsbanor då jag tror att detta tar på självförtroendet, att inte känna sig redo för uppgiften och få kritik för "dålig" prestation? och ponnyn kan inte säga stopp detta är ingen bra idé, vi är inte redo! Så vem ska ta ansvar? FÖRÄLDRAR enligt min mening!

Svar: Självklart ska föräldrarna ta ansvar :D
Ann "Bella" Rodhelind

2014-04-16 @ 18:53:44
Postat av: Lena Erneborn

TACK!
för dina kloka reflektioner i den stundande ponnyhoppningsdebatten!
/ Lena
(bara vanlig ponnymamma)

2014-04-16 @ 19:23:35
Postat av: Pia

Superbra Ann, jag var där med min dotter som hoppade Msv B, hoppas inte att hon läser vad Christel har skrivit, håller inte med henne.

Svar: Jag tycker det är förskräckligt att skriva så nedlåtande om barn!!!
Ann "Bella" Rodhelind

2014-04-16 @ 22:23:00
Postat av: Anonym

Tack för dina kloka ord. 😀

2014-04-18 @ 10:53:18
Postat av: Ida och Amanda

Superfin blogg!

2014-04-25 @ 22:15:09
URL: http://idaoamanda.blogg.se/
Postat av: M

Håller absolut med dig!! Väldigt bra skrivit! Hoppas fler vuxna är lika kloka som du är...

2014-04-25 @ 22:20:15
Postat av: Fatima

Oj, tycker absolut inte att det är fel att kritisera människor oavsett ålder utan däremot nyttigt baserat på inlägget den här människan skrev. (Självklart finns det en gräns men gällande ämnet i fråga spelar det ingen roll) Jag är 17 år gammal och har själv ridit som barn men curlingföräldrar existerar och tyvärr finns det alldeles för många 12 åriga ryttare som är alldeles för outbildade för att få sina föräldrar köpa en toppklassig ponny. Jag har sett ponnyer som bokstavligen förstörts för ryttaren varken vet hur man hanterar hästar eller hur man rider mer än att köra in skänklarna eller dra i munnen, och det är verkligen jättesynd! Hade sagt annorlunda om dessa barn i fråga faktiskt red bra men om hen som skrev inlägget inte tycker det är det för mig faktiskt rätt tragiskt att använda "men det är ju ett barn, klart de inte kan bli klagade på!!!"

Blir lite arg faktiskt, ålder har ingenting alls med det här och göra, snarare mognadgrad. Tror dock Linnea förklarade mina åsikter lite bättre och håller definitivt med om att barn behöver uppmuntras också!!! Väldigt få barn har föräldrar/tränare som ger bra med beröm

2014-04-25 @ 22:26:35
URL: http://blacktreacle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0