"Mitt liv - del 14" :) :)

På hösten när jag började sjuan startade mitt hästliv på allvar!  Från den dagen bodde jag mer eller mindre i stallet alla dagar i veckan!  Det kom "ett lass" ponnyer från England och en av dom hette "Badger" <3
 
Badger blev min sköthäst och honom fick jag i princip ha mest för mig själv - hahaha - han hade öronen framåt med tog gärna en mumsbit av ärmen eller byxbenet - man kan lugnt säga att var nafsig..... :) han kunde även skicka ut ett ben ibland när det inte passade, men jag avgudade denna ponny!
Badger f-1965 Imp.England, C-ponny, 139 cm
 
På lektionerna var det många som var rädda för honom - han var en riktig "brallkung" - hahahahaha! Jag lärde mig snabbt att precis innan han stack iväg och brallade pep han!!! Sekunden efter small det och många åkte av! det gjorde ju att jag dessutom fick rida honom ofta!
 
Alla våra lektionshästar var busiga och det kan man i efterhand förstå. Ridskolan ligger fortfarande på samma ställe i Kalmar, men numera finns det hagar att använda......våra lektionshästar var inte ute mycket, utan dom gick kanske fyra timmar om dagen på lektion och i övrigt stod dom uppbundna i sin spilta!  Tjocka och välmående var dom och många var mycket framgångsrika i hoppning.  men just att dom brallade och slängde av mycket gjorde ju att de mer försiktiga eleverna blev inte långvariga i stallet.
 
Jag minns så väl när jag just börjat i hoppgruppen på tisdagarna ihop med Bibbi , en av mina klasskompisar och det var i februari 1972!  Vi cyklade det fortaste vi kunde till stallet direkt efter skolan och kom med andan i halsen till vår ridlektion som började klockan fyra........På den tiden fick man gå fram till en lucka där ridläraren satt och välja häst!  Nu var det ju sällan så att Bibbi och jag kunde välja eftersom vi alltid kom bland de sista, men ibland hade vi tur!  Minns att vi ballade ur en gång....då sa Björne (vår ridlärare) att vi fick välja på Tapper, Modigh eller Shamona.........alla tre stora hästar, unga och brallade som attan! Och denna gång var första gången vi skulle hoppa på fältet den våren......Jag var tuff för det mesta, men som sagt, denna dagen vek jag ner mig!
 
Vi följde med ner till fältet och tittade på istället och en tjej som red på "Jens" (typ nordsvensk) åkte av och fick in hela benet i stigbygeln och släpade efter några varv nere på volten - ingen trevlig syn!  Då var man rejält uppskärrad och glad att man inte red den dagen! (Det gick rätt bra för tjejen trots allt!)
 
To be continued :)
 

Kommentarer
Postat av: Heléne Ahlqvist

Det är så kul att läsa om detta. Jag red ju också på KBF. Hade Nisse Munk som ridlärare. Min älsklingsponny hette Ginger.
En gång hade vi uppvisning för föräldrarna, hade en shettis och blev avslängd rakt in i väggen så att jag såg stjärnor på riktigt hahaha.
Kram Heléne

Svar: Jamen visst är det fantastiskt kul att blicka bakåt även om jag älskar att titta framåt - hahaha :) Nostalgi på hög nivå! Kram <3
Ann "Bella" Rodhelind

2014-02-06 @ 23:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0