"Mitt liv - del 15"...:)

Ridskolelivet på Kalmarbygdens Fältrittklubb var spännande för det mesta.....
 
På hösten 1971 satt det en dag en rödhårig kille i 17-årsåldern och galopperade på en fin ponny som hette Blue Rocket (Roan Rocket från början, men fick byta namn då Olly Swärd redan hade en Roan...) i paddocken....han hade rutig skjorta, chaps OCH cowboyhatt :))))
Det var nya "ridläraren" Björn Carlsson alias Björne, sedemera landslagsryttare, nordisk mästare för juniorer, landslagscoach mm - och jag tror att nästan alla tjejer var förälskade i honom på avstånd - UTOM jag - hahaha!  Björne hade (och har) en fantastisk känsla för hästar och den känslan har absolut hans duktiga barn Sandra och Dennis ärvt - superduktiga båda två!
 
Björnes hund "Tina" (tror jag) Afrikansk schnudel :D
 
Tillbaka till 70-talet:  Minns en av de första lektionerna för Björne.....vi skulle ha balansträning (red i en sk fortsättningsgrupp) och jag satt just då på en C-ponny vid namn Uncas :)  Uncas var helt otroligt kittlig....så till den milda grad att man var tvungen att lyfta benet ca en halvmeter över rumpan när man satt upp....
 
Hur eller hur - vi släppte stigbyglarna och gjorde diverse balansövningar och sedan var det dax att saxa med benen ett varv runt i sadeln.......Björne lovade att hålla i Uncas....men när jag satt baklänges med ansiktet mot rumpan hade Björne släppt......Kan berätta att jag fick en mäktig rodeoresa i manegen, där jag lyckades klamra mig fast kanske 20 meter, sedan landade jag med ett magplask........behöver jag säga att jag fick tugga extrema mängder sand - hahaha!  Björne är numera förlåten - ungdomligt oförstånd - hahaha! :)))
 
När vi inte red så RYKTADE vi....det kan ju knappt dagens unga stava till!!  Vi ryktade timvis varje dag, fuktade golvet utanför spiltan och slog ut stövet från skrapan på golvet! Kunde handla om trettio skrapor på varje sida!  Ibland ryktade man med den fyrkantiga skrapan och skrev hästens namn och även stamtavla - snacka om flitiga ungar!!!   Dssutom SMÖRJDE vi varje vecka träns och allt annat OCH vi plockade dessutom isär delarna när vi smörjde!!
 
Mycket har hänt och det är väl hela samhället som gör att allting ska gå så fort, så idag hinner inte ungarna att landa i den rogivande sysslan som en rykt innebär........
 
To be continued :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0