Vad tycker DU???

Har klurat till det lite igen och skulle vilja veta vad gemene man anser om ponnysporten i Sverige!  Naturligtvis så lär vi ju ha olika åsikter beroende på vart vi befinner oss "på ridsportvägen", vad vi har för erfarenheter i bagaget och vad vi har mål och tankar varför vi alls håller på!
 
Jag är ju som sagt en nörd som hållt på i över 40 år. Mina två yngsta barn fick jag in i ridsporten tidigt och allt började oförargligt med ett styck shetlandsponny när Calle var sju och Ebba knappt tre, som man kunde gå en skogsrunda med - en unge på ryggen och en i pulka bakefter :)  Knappt ett år senare blev det sug efter lite mer och då skulle jag minsann inte betala mer än max 15 tusen för en B-ponny - en leksak till barnen får för farao inte kosta så mycket! Fast så klart landade det in en käck B-ponny för mer än 15 tusen som var värd allt på jorden <3
Tur att man kan ändra sig....:)))))
 
Tävlingslivet började år 2000 - och det var så mycket mer än att åka på tävling! 
Det blev nya bekantskaper med samma goa nördiga kärlek till ridsporten, nya vänner för både barn och vuxna, trevliga grillkvällar och fondueaftnar hos olika kamrater, tattarboende på madrasser på golvet någonstans där man fick plats och hur mycket skratt som helst!  OCH det är fortfarande på detta vis och ett gäng ponnisar har passerat revy och nu är det häst och det är likadant!  Skulle inte vilja vara utan dessa galenskaper för allt i världen!
 
Minns tex Halmstadsderbyt 2004 när regnet vräkte ner i flera dagar, bodde på madrass på golvet i en kamrats lastbil - madrassen flöt när jag vaknade....tävlingen fick flytta till Laholm!  Fantastiska Zanna erbjöd oss genast nytt boende (med torra sängkläder) och stallplats hos henne och där fick man en vän för livet igen!
Husvagnen i Högbo 2008 där förtältet blåste iväg och la sig uppe på taket på vagnen i stormen och regnet, alla miljoner getingar i Tierp 2004 som man var hyperrädd för, den fantastiska upplevelsen när Ebba vann Newforest-SM 2006 i Vetlanda, Ponnia Cup på Öland 2005 som dömdes av Maria Gretzer & Jens Fredricsson, alla uppbrända fläskfiléer man har lagt på engångsgrillar genom åren - hahahahaha - galet kul!
 
Ebba & Teddy Bear 2005 Ponnia Cup :)
 
DETTA är bara en liten, liten del av MINA upplevelser, älskar tävlingar och livet runt om och det är som att vara på minisemester stup i kvarten. För oss har resultaten varit av underordnad betydelse så tillvida att rosetter är vansinnigt roligt att få, men det bästa är att få till bra rundor med bra flyt, att piloten känner att det blev bra och känna att man är redo att höja ribban och utmaningarna lite till! Räcker det till placeringar är man extra glad så klart - man vill ju vinna!
 
Som ni säkert vet pågår en mängd diskussioner ang barns tävlande, olika åldrar på ponnyryttare mm mm. Förbundet gör undersökningar (ibland...) och det kallas DEMOKRATI. Vi har "förtroendevalda" som ska föra den lilla människans talan i större sammanhang, men oftast blir inte den lilla människan tillfrågad.
 
NU tänker jag fråga alla er - små & stora människor.....ni som läser denna blogg - skulle vilja att ni svarar på några frågor - jag skulle väldigt gärna vilja veta vad NI tycker! Så jag kan göra en egen undersökning vad ni anser om Ponnysporten i Sverige - hihihi!
 
1. Har du/familjen egen ponny och brukar ni tävla?
2. På vilken nivå tävlar ni i så fall?
3. I vilken gren tävlar ni?
4. Vilka bedömningar tycker ni är roligast att tävla i?
5. Hur ofta tränar ni för någon - tränare, instruktör, förälder?
6. Hur gammal är du som tävlar ponnyn?
7. Har dina föräldrar ridit när dom var yngre/rider nu?
8. Vad har du för mål med din ridning?
9. Har du några idéer om hur man kan förenkla tävlandet på ponny?
10. Något annat som du vill tycka till om?
 
Vore oerhört tacksam för alla som tar sig tid att svara på dessa frågor - antingen direkt på bloggen och få svaren publicerade eller maila till mig på [email protected]
 
TOKIG IDÉ - men lite kul tycker Bella Bus! :)

Kommentarer
Postat av: Erica Johansson

Massa text och massa frågor :) inte alla som "orkar" men är nyfikna på att läsa. Det märker jag själv, för mycket text, inga bilder att referera till och massa frågor på det. Blir massa pannkakor ;P iofs gott!!

Tyvärr har

2014-04-04 @ 11:43:24
URL: http://icusen.blogg.se/
Postat av: Erica Johansson

Tyvärr har jag helt missat ponnytiden, hade enbart en på foder ett tag men var aldrig utanför anläggningen och tävlade. :)

2014-04-04 @ 11:44:27
URL: http://icusen.blogg.se/
Postat av: Jannike

Ja, jag kan väl svara, fast att jag är "för gammal" och du antagligen vet mina svar ;)

1. Ja, en liten ferrari har jag och tävlar när det går :)
2. Tävlar lokalt på LC nivå just nu.
3. Hoppning.
4. När jag hade "min" c-ponny så älskade jag omhoppningar. Då gillade jag mest när det inte var flygande start till omhoppningen utan att man fick ny startsignal.
5. Försöker att träna en gång varje vecka, varannan för Mats och varannan för dig ;)
6. För gammal.. Haha!
7. Nopp, men har fått upp både mamma och pappa ibland på en hästrygg.
8. Mitt mål med ridningen är att utvecklas, bli säkrare i mig själv och HA ROLIGT!
9. Inget som jag kan komma på just nu.
10. Till dig är det ett stort tack för all hjälp jag fått av dig med ridningen och fått mig att tänka en hel del på massa "småsaker" som gör stor skillnad.

2014-04-05 @ 10:03:56
URL: http://jannikeochsurprise.wordpress.com
Postat av: Anonym

1. Har du/familjen egen ponny och brukar ni tävla? Har 2 D-ponnyer
2. LA på ponny 130 ridhäst.
3. hoppning :D
4. A:0
5. Flera gånger i veckan för förälder 3 gånger i månaden för instruktör
6. 15år
7. De tävlar och rider ännu.
8. Medalj J-SM ridhäst.
9. Göra det enklare att förstå och kanske inte sätta press från början. Upplevde min B.ponny-tid att jag var i vägen (4 B.ponnyer i samma klasser)Tillslut tyckte jag det var jobbigt att tävla eftersom jag tog så mycket mer tid än vad alla andra gjorde. Många suckade och stönade när domaren ropade ut att jag hade ytterligare en häst att rida fram och de var tvungna att vänta på mig.
10. Nope, det är kul att tävla men det kostar massvis med pengar. Att tävla nationell tävling 3 klasser går på ca700 spänn. 700 spänn bränner man på 2 dagar och uppepå det är uppstallning, bensin, mat och säkert lite godis eller någon onödig pryl på som finns på tävlingen.

2014-04-06 @ 17:56:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0