"Dansa i regnet"...:)

"Livet handlar inte om att vänta tills ovädret går över, utan det handlar om att lära sig att dansa i regnet"
 
 
Dessa kloka ord kunde man läsa längst bak i dagens lokaltidning :) och visst är det så!!
Jädrans vad vi får dansa ibland - hahaha!
 
Ingen går ju genom livet enkelt och spikrakt - alla vinglar vi väl hit eller dit, och ena dagen tycker jag si och andra dagen kanske jag har ändrat mig och tycker så!  Allt är hela tiden föränderligt och tur är väl det!
 
Att numera tillhöra de "lite" äldres skara har inte bara nackdelar utan oxå en del fördelar!
En av fördelarna stavas ERFARENHET :)
Den erfarenheten man har idag hade man ju många gånger önskat att man haft tidigare i livet, men så fungerar det ju inte......framförallt är det erfarenheten hur man reagerar och hanterar saker och ting :)
 
Förr hade jag ett sjuhelsikes temparement - dom som inte känner mig så bra, "tror" att jag fortfarande har det - hahaha - kan ju både se barsk ut och låta arg - fastän jag inte är det!  Bara TYDLIG som en del väljer att kalla det - hahaha!
Mitt hetsiga humör förr kunde ju ställa till det - man kan lugnt säga att blev det oväder, då väntade jag verkligen inte ut, inte heller dansade jag i regnet - jag FÖRDE ovädret....!   Ville inte gärna vika ner mig i en diskussion och blev tvärförbaskad på tjafsiga människor!
 
Det jag har lärt mig är att faktiskt dansa i regnet - inte alltid, men oftast! 
Att helt enkelt försöka att gilla läget när det inte blir som jag har tänkt mig :) 
Att vika ner mig i vissa diskussioner då jag frågar mig: "Är det värt striden?"  Kommer nästan alltid fram till att det inte är värt striden!  Jag tycker som jag tycker och du behöver inte tycka lika - vi kan respektera varandra ändå!
 
Om jag ser/hör att någon är sur på mig, försöker jag oftast att fråga vad det handlar om och ta det direkt, men i vissa fall struntar jag helt enkelt i det!  Vad som avgör mitt agerande är ju att om den som tycker illa om mig eller något jag sagt/gjort betyder något för mig tycker jag att det är viktigt att reda upp - i annat fall spelar det ju ingen roll - alla kan inte älska alla här på jorden :) MEN oavsett hur så far jag alltid illa av att människor är irriterade på mig av olika anledningar, men det jag mer och mer börjar förstå är att jag faktiskt inte kan göra något åt det! framförallt då jag inte vet vad jag har gjort.....:)
 
Min vän Tomas Hammar har ett bra uttryck: "Då tar jag på mig mina vita skor!"  I princip betyder detta att när man pratar med folk som man inte gillar eller folk som inte gillar mig, kan man ända prata på lite vardagligt och vara trevlig för det kostar ingenting.
 
För att må bra här i livet är det bättre att lära sig att dansa i regnet, göra det bästa möjliga av alla situationer, bryta ihop ibland, men trampa på så snart som möjligt igen!
 
De senaste tio åren har jag fått en hel del "stryk" i själen av människor jag tyckt om och litat på, och då är jag väldigt glad över att ha den livssynen jag har :)  Jag går helt enkelt vidare och jag fortsätter att lita på nya människor :)  Det märkliga är att en del människor blir oerhört provocerade av mitt för det mesta goda humör - "det är nog fejkat"! Nä...det är aldrig fejkat, men jag VÄLJER att vara på gott humör oftast! :))))
 
När jag skriver ner sånt här tänker jag: "Nu tror folk att jag är jätteledsen och bitter och bara ältar", men så är det inte egentligen!  Detta är bara mina tankar som får vandra fritt och då hamnar man i det som har gett mig de insikter jag har idag - på gott och ont!
 
I hästvärlden finns det många spännande människor och för många är det verkligen svart eller vitt. Många hästfolk är så otroligt envisa och det kan ju vara bra på ett sätt, men det ställer till det för en del!
 
"Att glömma & förlåta, tillhör livets stora gåta" eller något sånt - hahaha! 
 
NU ska vi iväg en snabbis till stan innan jag ska ha träning för ett gäng på Torslunda ikväll :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0