Vad är "egentid"?

Nu gick jag igång på Malin Wollins inlägg i Aftonbladet om "Egentid" :)
"Egentid är något trams vi har uppfunnit själva" - så skriver Malin :)
 
Såg att många hade kommenterat och retat upp sig på inlägget, medans jag tycker det var klockrent det hon skrev!
 
Egentid - vad är det???
Man kan väl säga att det inte "har funnits" så länge!  För min del betyder det nog den där stunden på toaletten eller några minuter när det är alldeles tyst i huset, som Malin skrev - en stund med en bok 22.30 på kvällen osv.

När mina två äldsta barn var små, hade jag förmånen att ha mina föräldrar i livet som kunde hjälpa till med ungarna eftersom jag var ensamstående. Jag fick någon natt då och då som jag fick möjlighet att sova ut och jag kunde även gå på krogen när jag ville det. 
Med våra två yngsta har vi inte haft samma möjlighet och inte heller samma behov då jag hela tiden levt ihop med pappan till.  Min man och jag har alltid kunnat göra det vi har haft lust med och gör fortfarande - jag har varit föreningsengagerad, sjungit i kör, hållt på med hästar, maken har spelat i band, sprungit på fotboll, motionerat, spelat golf osv.
 
Skulle tro att detta är vad som kan kallas egentid - med skillnaden att många gånger är barnen med på det man gör och utgör inget hinder!  Mina ungar har alltid fått hänga med på det mesta och det har aldrig varit något problem!  Ibland fick man gå ifrån och torka en rinnande näsa eller trösta någon som gjort hyss, men jag har aldrig upplevt det som särskilt jobbigt. 
 
Min älskade mamma, Calle 7 år & jag sommaren 1999
 
Jag har varit mamma sedan jag var 21 år och jag har aldrig känt att mina barn har hindrat mig från att leva det liv jag vill :)  Visst har det väl funnits dagar när man har tjutit som en gris för att man har varit toktrött på allt och varit fullständigt galen på sina små raringar! Säger inte att livet med barn är en dans på rosor, men man får lära sig att dansa i regnet som jag skrivit tidigare! Mitt nya favvouttryck - hihihi! :)
Några av mina barn sov aldrig på nätterna - alltid fulla av energi och som förälder var psykbrytet nära. Några timmars avlastning - och man var på banan igen :)  Var det kanske egentid....? Det var det kanske, men fick man barnvakt ett par timmar åkte man och handlade och röjde upp i huset och sedan var man på bättre humör!
 
Egentid idag kanske är att gå på gymmet, träffa sina vänner, gå på stan, middag på tu man hand osv. När föräldrar har delad vårdnad finns det plötsligt en hel vecka med egentid - den egentiden skulle inte jag vilja ha......jag vill ta vara på all tid ju....men självklart måste man få vara för sig själv ibland!
Tror att det är just ordet EGENTID som jag känner att jag inte gillar - vet inte om det får mig att associera till EGOTID - och det är väl klart att man kan få vara ego oxå ibland, men ordet får mig att bli obekväm.......
 
Men för mig betyder EGENTID att jag lever det livet jag själv har valt - att jag kan designa min dag - att jag gör val som gör mig glad och i dessa val ingår mina barn oftast :)  Mina barn var inget jag skaffade för "att ha det gjort" - utan varje raring är planerad trots stor åldersskillnad! Jag har njutit av att få vara mamma till fyra underbara individer som är olika, men ändå lika och jag är glad att jag dom utspridda över tre decennier - födda på 70-talet, 80-talet & 90-talet :)
 
Egentid kan så småningom bli ensamtid....den kan vi nog bli ledsna på tids nog - njut av varje minut med era små barn även om det ibland är påfrestande - åren går mycket fortare än man kan ana när man är i trettioårsåldern!
 
Nu "bidde" jag lite trött av allt tänkande här med min egentid - lite rörigt blev det allt :)  Nu kom i alla fall Ebba hem och snart blir det stallet och sedan kurs i Algutsrum :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0