Blir seriöst helt galen....:(

Har bläddrat igenom nya regelförslagen och ändringarna till TR III (pallade inte fler just nu.....)  Känns som att ridsporten har minst lika mycket regler som det Svenska rättssamhället för övrigt......Vår hobby - vilket det faktiskt är för det stora flertalet av utövare - är en hel djungel av mer och många gånger mindre bra regler.......
 
VARFÖR FINNS DET INTE BARA MER SUNT FÖRNUFT!!??  Måste allt vara styrt in i minsta detalj?
 
Hur i hela friden ska vi få fram nya, glada, positiva tävlingsryttare med alla dessa regler och pekpinnar!?
Vi har samma TR för alla - barn, ungdomar, vuxna, nybörjare, medelmåttor, elitryttare, lokal, regional, nationell & elitnivå!  Ju mer jag tänker på det, ju mer galet tycker jag att det är!
 
Det är dax att öppna upp för lite frihet på tävlingsfronten - förenkla tävlingssystemet på lokal nivå - kanske tom regional nivå!  Där tävlar det stora flertalet av "vanliga" ryttare........:)  Tror faktiskt att Pay and Jump kommer att ta över mer och mer!
 
Själv har jag varit verksam som hoppdomare sedan 1977 och TR-språket har väl förenklats något, men miljoner regler tillkommer hela tiden! 
Jag bläddrar så klart i TR och håller mig informerad, läser på någon specialbedömning ibland, men nu ikväll kände jag bara att: JISSES så mycket text!!   Varenda detalj, uppförande, klädsel, hinderhöjd, tävlingsområde, blablablablabla - inte konstigt att folk inte fattar!!
Vi KAN inte förutse och gardera oss och ha regler för allting! 
 
Jag har lärt mig att hyfsat tolka TR, att läsa in andemeningen i rättsystemet, men jag ahr som sagt nära 40 års erfarenhet i domarbranschen......och jag vet oxå att en del kollegor är "paragrafryttare" och dom blir alltid glada att få mycket att hålla sig i, medans jag skulle föredra att man släpper lite mera fritt! 
Det är viktigt att vi behandlar våra hästar på ett bra sätt och att vi har ett bra säkerhetstänk, men alla dessa regler idiotförklarar snart hela vår sport.....Om jag vore ny i sporten skulle jag backa i dörren och tacka för mig!
 
Systemet är ju för - ja....VEM är systemet för???  Det är hängslen och livrem, skyddsväst och flytväst på allt!
Det heter att det är för hästens skull - vi ska skydda hästarna från felaktig behandling - men det är väl för sjutton självklart!!
 
Varför ska vi plötsligt ta bort Clear Round?? Bra nybörjarklass där man har rätt att göra omstart! Gör om och gör rätt!  Förekommer bara på lokal nivå i lägsta klass!
Texten att jag som domare muntligt kan ge signal försvinner och det betyder att vi ska gå tillbaka till forna tiders visselpipa då om ingen "tut" finns???
 
Ah jag orkar inte tjata mer ikväll - helt slut i rutan.......
Funderar på om man ska börja knyppla eller något istället för att hålla på med detta!?
Mer klureri another day :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0