Facebook...:(:)

Lyssnade på Tony Irwing i P4 idag och där diskuterades det sociala medier......
 
Jag är en stor användare av Facebook, jag tycker det är ett jättekul sätt att hålla både lite småkontakt och mycket kontakt med folk till höger och vänster!  Vissa träffar man ofta i verkliga livet, andra träffar man ibland och en del av mina ca 1000 "vänner" har jag inte träffat på många år - men däremot fått en ny kontakt med just via FB!  DET tycker jag är galet kul :)))))
 
På sistone börjar jag - som så många andra - bli mer och mer tveksam till detta sätt att "samtala"......
Ett samtal face to face är enklare då man kan läsa av den personens sinnesstämning, man ser direkt om man uttryckte sig oklart och missförstånd behöver inte uppstå!
När jag skriver på FB försöker jag alltid tänka mig för....men lyckas kanske inte alltid.....men jag läser det jag skriver och formulerar om flera gånger, så att det inte ska missförstås eller att någon ska bli ledsen. Oftast slänger jag in en "glad gubbe" i texten för att på så sätt få läsaren att förstå att jag menar väl och inte är arg när jag skriver!
 
Inlägg man skriver bubblar oftast över efter några kommentarer och plötsligt har en tråd blivit en helt annan. Jag har nog egentligen inget problem med det att folk "tar över" mitt inlägg  - blir nog snarare bara förundrad hur allt kan ta sådana vändningar och ta sådana enorma proportioner!
 
Det som är ledsamt är att om de människor som retar upp sig på varandra och i kommentarer förmodligen inte skulle få så stora problem eller följder om man pratade face to face istället för på nätet!  Oftast uppstår problemen av  hur man tolkar det skrivna ordet, då det till stor del beror på vår egen sinnesstämning när vi läser det.........
 
 
 
Jag dömer ingen - säger och skriver och gör oxå en massa fel - men jag tror att det vore lättare att reda upp om man säger dessa saker på "riktigt"!
 
Vi vet ju oxå alla att det är svårt att säga vissa saker rakt upp och ner och då kanske det inte blir sagt, men lika bra kan det kanske vara!
 
Har jag riktigt viktiga saker att säga till någon tar jag det personligen - antingen öga mot öga eller i telefon.
Vill man få mycket sagt och göra det utan att bli avbruten skriver jag gärna ett brev. 
Men i allt jag gör på FB - eller i min blogg - försöker jag hålla en god ton, där ingen ska behöva känna sig påhoppad.  Mina inlägg skriver jag för att jag känner att orden behöva komma ut och ibland tycker jag själv att jag har bra infallsvinklar på saker och ting - hahaha - och då är det ju synd om jag behåller dom för mig själv :)))
 
Nu kom Ebba från skolan och nu är det bråttom till stallet, så mitt klurande och filurande får vänta några timmar....
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Isabelle Johansson

Jätte fin blogg du har. Läs värd till 110% :D kolla gärna in min med!

2014-03-21 @ 19:28:40
URL: http://isabellejohansson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0